2018/08/27

Hur mickar jag trummor?

Ett par saker först som är självklara men ändå måste sägas. Det finns idag 387 olika sätt att micka trummor på och det som skiljer dem är att de är alla mer eller mindre fel. Jag vill inte på något vis påstå att jag sitter på den stora magiska sanningen i det här ämnet och jag gör för den delen lite olika själv då och då. Så ska ni läsa inlägget får ni ta det för vad det är; Lite om hur jag tänker, i den mån jag gör det, och varför jag gör som jag oftast gör.

Baskagge
Här använder jag så ofta jag kan en Beyerdynamic TG D71c inne i baskaggen. Den har all attack OCH all botten jag någonsin önskar kunna krama ur en baskagge. Oavsett vilken mick jag använder så vill jag alltid micka inne i trumman. Jag vill komma relativt nära slagskinnet för att få bra bett i anslaget. Risken är att en ibland kan tappa lite botten men det är inte ett problem jag upplever med tidigare nämnda mikrofon.

Varför inte micka utanpå baskaggen? De får du väl. Men det är en skrämmande värld där ute. Det finns massa släpspelande bassister och högljudda gitarrister med bekräftelsebehov som är och bråkar ställer till det i ljudet. Nej de kommer knappast höras i den här micken, men de är ändå där och påverkar lite. Plus att har du en trummis som är lite försiktig i foten så kan det bli svårt att få till någon tydlighet i anslaget.

Det bästa av bägge världar då? En mick inne och en mick ute. En klassiker som många kör med. Och visst, det blir bra det med. Varför jag inte gör så? Det BEHÖVS inte! Varför släpa fram och koppla i två mikrofoner när jobbet blir lika bra med en? Två saker som kan krångla istället för en. Två öppna mickar som ska stå på scen och suga in ljud jag inte vill ha. Osv. Så enkelt som möjligt.

Virvel
Helst vill jag se en Shure Beta 57A men en Shure SM57 kommer också göra jobbet. Här kan jag variera lite mer på mikrofoner utan att livet känns för jobbigt.
Jag brukar placera micken på översidan virveln ganska jäms med slagskinnet (alltså inte rätt ner i trumman) riktad rakt mot trummisen.
Brukar du micka under virveln också så du får med sejarmattan? Nej det gör jag nästan aldrig. Att höra saker som rasslar och skramlar på ett trumset är knappast ett problem. Det är inget fel att göra det såklart, och på större scener kan det absolut finnas en poäng med att göra det. Men jag bruka inte tycka att det behövs.

Pukor
Jag brukar använda Beyerdynamic TG D57c på alla pukor. Häng som golv. Den är lätt att placera och den låter riktigt bra. Den viktigaste frågan jag ställer mig här är "Var är det minst risk att micken blir sönderslagen?" Det ligger lite i sakens natur att det kring en trummick är luften full av träpinnar av varierande storlek och hastighet och ett klockren träff på micken är inte bara dyr, det låter riktigt osexigt. Jag försöker placera pukmickarna lite som en solfjäder (tillsammans med virvelmicken) så alla pekar in mot trumstolen. Jag inbillar mig att det här ger minst fasfel* mellan mickarna. Men jag kan inte riktigt backa upp det med någon form av vetenskap.

HiHat
Nej!

Ok, kanske lite hårt. Men om jag inte känner att jag absolut måste micka HiHaten så tänker jag inte göra det heller. (undantaget är om trummisen ser genuint sårad ut eller är tatuerad på halsen) Det brukar va svårare att få HiHaten att inte höras än tvärt om. Lite som en tamburin. Spelar någon på en HiHat i samma kvarter som scenen är så kommer den höras. Igen, så få öppna mickar på scen som möjligt.

Cymbaler
Om jag mickar riden separat? Nä det händer inte ofta. Om det är större scener.... kanske....
Annars då? Well, vanlig klassisk stereo-mickning ovanifrån. Inte för mycket luft mellan cymbalerna och mickarna, men det beror såklart också på scen och musik, och mickarna pekandes mot trummisen men vinklade ner mot cymbalerna.

Allt som allt brukar jag sällan mer än 8 mikrofoner på ett trumset och jag använder oftast Beyerdynamic, Shure och Rode. Avslutningsvis när du placerat dina mikrofoner så det kryper i kroppen av vällust är du ändå alltid tvungen att fråga trummisen "Känns det här ok? Är någon mick i vägen för dig?" Trummisens jobb är trots allt 100 gånger svårare än vad ditt är och det kommer inte bli enklare om det hamnar en mick i vägen för att du ska ha just det ljudet som den placeringen ger. Du ska jobba runt artisten, inte artisten runt dig!

Jag inser att det jag bara skrapat på ytan, men det här börjar bli långt och jag är redan trött på mig själv. Säg till om det är något jag ska skriva extra om eller om ni tycker något är uppåt väggarna fel.

Disclaimer: Jag kommer antagligen inte göra likadant om ett år. Folk utvecklas. Get over it!

* Fasfel - Gud, jag orkar inte ens. Googla! (jag återkommer till det här när jag har tjockare glasögon och kulspetspenna i bröstfickan)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar