2018/09/16

Min favoritmikrofon

Naturligtvis beror det väldigt mycket på vad som ska mickas upp, hur det ska låta, vad jag är nyfiken på att prova just då, hur resten av scenen låter, osv. Men fick jag välja endast EN enda mikrofon att använda så skulle det bli Shure SM57.
Jaha, å varför det då? Är det den bästa mikrofonen någonsin? Är den snyggast? Är det Jesus? (Nej, den här mikrofonen är verklig, #spoiler)

Nä men det är en mikrofon som är fruktansvärt allsidig. Den låter bra (inte bäst) på det mesta och låter fruktansvärt bra på en hel del. Den är väl mer eller mindre industristandard på t.ex. elgitarrförstärkare.
Jag använder inte alls den här micken på varje jobb jag gör, men jag har alltid med mig en i min egen väska oavsett vad för jobb jag gör. Skulle skiten träffa luftcirkulationsapparaten och en mick skulle rasa för mig, det dyker upp ett instrument jag inte var beredd på, eller någon annan potentiell katastrof så har jag iaf alltid ett säkert ess i rockärmen. Jag har framgångsrikt mickat allt från sång till träsko* med den mikrofonen.
Den kan rent utav låta riktigt fräckt på en rocksång som ska låta lite gammaldags och skitigt.



*För två år sedan på en dragspelsstämma så dök det upp en orkester vars rytmsektion bestod av ett stycke gumma med en träsko fäst på en käpp som hon bankade mot en planka. Och när min stagehand över komradion ropade något i stil med "Jaha, och hur fan ska jag micka det här då?!" fanns de såklart bara ett svar. "Ta 57an".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar