2018/09/03

Turnédagbok, del 1 - Den spännande uppladdningen

Under hösten kommer jag åka med som monitortekniker* på en turné med Creedence Tribute. Gissa vad de spelar för musik?
Det ska bli riktigt kul, av ett par orsaker.

Till att börja med var jag i min ungdom ett tämligen stort Fogerty-fan så det är ju kul att jobba med den musiken. När den dessutom framförs på den här nivån (alltså, de här killarna kan sin sak) blir det ju ännu roligare.
Vidare är det ett riktigt trevligt gäng att arbeta med. Det är skön stämning i gänget och bandet är tydliga med vad de har för önskemål rent ljudmässigt, vilket alltid gör det enklare för mig att leverera.
Slutligen tycker jag det är riktigt kul spela med samma produktion flera gånger, det finns alltid något en kan fila till. En har mer tid på sig att göra ett bra jobb och ju fler gånger en gör det desto bättre blir det. Det är inte bara musiker som behöver öva. Speciellt kul är det när en, som denna gången, har möjlighet att repetera produktionen innan en ger sig ut på vägarna.



Så spenderade vi halva förra veckan. I en liten industrilokal klämde vi in allt (typ) vi behöver för att köra föreställningen. Scenpodier, ljud, ljus och såklart bandet. Sen repeterades showen i fyra dagar där en tar god tid på sig att peta till det ljud som behövs, öva in positioner för artisterna, mellansnack filas på och det dricks kaffe. Mängder med kaffe.

Band och producent planerar själva framträdandet och vi i tekniken planerar hur vi snabbast och smidigast packar, transporterar, bygger, kör, river, packar, osv. Och det här är en (tro det eller ej) riktigt rolig kreativ process. Hur bygger vi den effektivaste riggen? Hur dras kablarna enklast? osv.



Det jag, för min del, har att jobba med utgår från en Allen & Heath dLive-mixer (S3000-yta) från vilken jag sköter artisternas medhörning. Alla i bandet använder InEar-monitorer** samt att trummisen har två subbar i ryggen där jag skickar på med bastrumma så han ska känna den tydligt och bra. Trummisens InEar sköter han dessutom själv via en Allen & Heath ME-1.



Så jag tänkte väl försöka få till lite av en turnédagbok här under hösten. Med lite turnéliv, hur jag tänker när jag mixar monitor, vad som skiljer monitormix mot FoH-mix*** osv.

Turnéplan

*Monitortekniker - Jag tror jag pratat om det här förut va? Den tekniker som sköter ljudet i artisternas medhörning (så bandet hör vad bandet spelar).
** InEar - Precis vad det låter som. Lurar i öronen istället för stora högtalare på scenen.
*** FoH - Front of house, de här har vi pratat om förut. Men, den mixen som publiken hör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar