2018/12/10

Julbord och den speciella fyllan som hör till

Det är något speciellt med en julbordsfylla. Jag vet inte om det beror på att folk rycks med i det totala frosseri som är julbordet och uppvisar samma beteende när de handlar i baren eller om det finns något extra "nu ska vi släppa loss" över hela konceptet julbord. Däremot vet jag att det är sällan jag önskar mig kravallstaket runt mixplats så mycket som när jag jobbar på ett julbord.
Till dags dato har jag för övrigt ALDRIG haft kravallstaket på ett julbord så...

Helgen som gick nu bjöd på julbord på hemmaplan. Komplett med julrock-show med delar av lokalrevyn. Inget som stack ut på det sättet att det blev svårjobbat så över lag ett trevligt jobb. Kan dock verkligen uppskatta att trummisen körde med eltrummor. En kan för all del ha olika åsikter om det, men det går inte att förneka att det sänker volymen på scenen och ger mig mer kontroll. Att basisten dessutom inte hade någon stärkare utan bara hade sin bas linead* och att jag kunde linea elgitarren direkt från stärkaren gjorde att de enda öppna mickarna** jag hade på scenen var sångmickarna.
Väldigt tacksamt då varken scenen i sig eller rummet i stort är särskilt välljudande.
Det var lite kul att köra på det "gamla" mixerbordet igen också. Det här har inte varit ute så mycket sen vi köpte de nya dLive-borden. Men då de var ute på andra jobb så fick jag ta det här. Och det skötte sig ypperligt så var riktigt kul att jobba med det igen.



*Linea/line-a eller hur fasen en nu ska skriva det. Alltså, signalen koppla direkt från instrumentet till mixern med kabel. Det finns ingen mikrofon med i bilden. T.ex. en kabel från ett elpiano rätt in i mixerbordet.

**Öppen mick. Alltså en mikrofon på scenen som aldrig stängs av utan hela tiden skickar ljud till mixern.

2018/12/08

Ljudteknik - Signalkedjor (Video)

Igår gjorde jag en liten videolektion om varför en bör ha koll på signalkedjorna och lite hur en sådan kan se ut. När jag började i den här branschen tyckte jag det var väldigt hjälpsamt att se en signalkedja som en vattenslang. Vattnet (ljudet) börjar rinna vid mikrofonen och sen har en "kranen" vid högtalarna. Sen följer en bara vattnets flöde från mikrofonen och ut i högtalarna.

Det är klart det blir lite mer komplicerat med de digitala mixerbord som används idag då de nästan mer än ett mixerbord, är en dator och då är linjerna inte lika raka längre. Men i grunden är det fortfarande det samma.

Och som jag pratar om i videon. Om inte annat så är sådan här kunskap viktig när något går fel. (Eller för att se till att inget går fel). Har en koll på hur signalkedjan går så blir det mycket lättare att spåra upp var felet ligger så att det snabbt kan åtgärdas.


2018/12/06

Ljudteknik - Mikrofonkunskap 1 (Video)

Ok det här är förstås inte för alla. Men det är lite sådan här skit som jag hade gillat om det funnits när jag började i den här branschen. En väldigt kort och förenklad video där jag yrar lite om skillnaderna på de två vanligaste mikrofonsorterna som används idag.


Tanken är väl att de ska bli lite fler sådana här videos framöver så, poppa in och prenumerera på kanalen om ni känner för det.
Och har ni förslag på ämnen för videos så lämna gärna en kommentar. 

2018/12/04

Turnédagbok del 8, eller, det bittra slutet

Så var de två sista helgerna på höstturnén avklarade. Förra helgen besökte vi Norrköping och Karlstad och den här helgen var det Stockholm och Eskilstuna som fick sitt.

Alla de fyra sista gigen gick på det hela riktigt bra. Det märktes att vi alla har ett antal spelningar i ryggen. Det är bara små justeringar som görs varje kväll, blandat med någon som vill testa något nytt.

Som t.ex. i Karlstad där jag testkörde en ny antenn till de trådlösa mikrofonerna och instrumenten på scen. Och den gjorde ett riktigt bra jobb så det var ju succé.

Och för min egen del så lär en sig mer och mer vad varje artist behöver höra i sina öron för att kunna göra en bra spelning. Skillnaden blir rätt tydlig när en jämför med första spelningarna då en jobbar helt efter artisternas små vinkningar och tecken om små justeringar de behöver. De sista spelningarna kunde jag justera mycket mer på eget initiativ för att hitta den mix de behövde.

Men så har vi de där lite vemodiga i att allt har ett slut. Eller ja, jag ska inte va överdramatisk. Det ser ut att bli en sväng till våren också. Men jag gillar inte att ta saker för givet. Hur som, sista giget på turnén så måste de ju va lite bus. Så jag körde helt enkelt berättarens röst genom en pitch shifter så att han lät som Musse Pigg. Självklart bara i artisternas öron, jag vill ju inte förstöra showen. Men det var ändå kul att se deras miner och hur basisten som precis då var på väg fram till mig för att be om något helt plötsligt bröt ihop i skratt.
Hur som helst, jag har haft fruktansvärt kul med det här i höst och det har varit ett rent nöje att jobba med Creedence Tribute! Jag hoppas verkligen det blir fler gånger.

Nu närmast är det säsong för julshower!

Få saker är så uppskattade (speciellt i höstrusket) som när det går att backa in hela lastbilen bakom scenen!

Lokomotivet i Eskilstuna, lite fräsig lokal ändå

Fint med gig på hemmaplan också (Karlstad CCC)

Stadig hiss som tog hela lastbilslasset i en vända

Sveriges första dLive (Cirkus, Skandiascenen)