2016/09/25

Sommaren summerad 4

Så juli, den vansinnigt spännande fortsättningen.

Vi börjar i Karlstad där det smått legendariska Café August, som Fågel Fenix, reste sig ur askan för en kväll med Arvikabandet Môra-Per. När jag hörde talas om den spelningen hoppades jag verkligen att jag skulle ha en ledig kväll så jag kunde åka och se den. Men det blev bättre än så, det visade sig att jag skulle jobba och att jag skulle sköta ljudet på just den spelningen.




Spelningen betydde rätt mycket för mig av två anledningar, dels gillar jag verkligen bandet men främst för att jag gjorde ett jobb på Café August för ett par år sedan som jag kände kunde ha gått mycket bättre. Det fanns alltså en stor portion revanschlusta här.

Det rena nöjet i att bära högtalare och koppla kablar i högsommarvärmens finaste stund är svåröverträffat men det visade sig bli väl värt det. En flera timmar lång spelning i två set där publiken och bandet hittade någon speciell koppling som gjorde stämningen smått magisk.
Speciellt låtar som Joosts sång som övergår från en oerhört stark låt till att bandet och publiken stämningsfullt mässar "aldrig mer igen" om och om som ett rakryggat långfinger mot nazism och främlingsfientlighet.




Veckan efter var det dags att dra ut på årets upplaga av packmopedsturnén. Ett spännande format där Göran Samuelsson samlar en handfull svenska artister och ger sig ut på de värmländska landsvägarna med just packmopeder. Jag var med på första anhalten som var på Sliperiet utanför Grums. Det blev en fin spelning där artisterna (Dregen, Elin Ruth, Roger Pontare och Love Antell) och publiken kom nära varandra.



Månaden avslutades i Arvika tillsammans med Top Cats när jag fick hänga på dem ett par veckor av deras sommarturné. Men det går vi lite djupare in på i nästa inlägg där vi också får lära oss att inte alla finnar slåss med kniv.

2016/09/22

Sommaren summerad 3

Innan vi riktigt kommer in i Juli så avslutar vi Juni med rallycross-em i Höljes. 40 000 pers i ett grustag mitt i de nordvärmländska skogarna. Vi fick info om att det skulle bli rätt knivigt att få till soundcheck osv eftersom det var mycket igång och vi hade en ytterst begränsad tid för att rigga och testa.
Med det i åtanke var vi givetvis på plats i god tid. Gissa hur smidigt livet kändes när vi kom fram och där den färdigbyggda scenen skulle stå såg det ut såhär.


Klockan 16 skulle allt vara byggt, testat och tyst. Klockan 17 anlände scenen. Som de fullblodsproffs vi är fick vi det ändå klart på rekordtid så vi slapp skjuta på uppträdandet. Det kändes väldigt skönt då en kan vara säker på att även om scenen är åtta (!) timmar sen så kommer det i slutändan heta att "ljudet var försenade". 
Och ös blev det!


Veckan efter upptogs till fullo av dragspelsstämman, som det lokalt heter. Bälgspel vid landsvägskanten är väl det egentliga namnet på festivalen.
Jag skulle ansvara för ljudet på alla nio scener samt sköta ljudet på huvudscenen. Sen ska det ärligt sägas att då jag hade med mig ett underbart och kompetent gäng kunde jag tryggt fokusera på min egen scen, pilla mig i naveln och fräsa åt vädret (vid behov).

Och tur var väl det. På min scen var schemat lite extra spännande. Det var ungefär 5 minuter per orkester och precis 0 sekunder change over-tid. Så det var verkligen fullt ös från första sekund tills dagen var slut. Fördelen med det är att det hinner aldrig någonsin bli tråkigt, nackdelen är uppenbar. Ingen tid mellan banden lämnar max 0 sekunder att soundchecka på. En får se till att ha ett bra utgångsljud och sen är det bara att fortast möjligt ratta in ljudet under introt till första låten.
Monitorljudet blir ännu svårare, en får försöka läsa musikernas kroppsspråk och addera lite erfarenhet för att få det bra.

Något som också är kul med att jobba utomhus är vädret. Nu ska sägas att jag haft en fantastisk tur med vädret, sommar 2016. Men när Bengt Alsterlind står på scen och sjunger "Sommar och sol" för allt han är värd så kunde inte ödets ironi hålla sig. Och jag ska inget säga, jag hade antagligen inte heller kunnat låta bli om det var jag som styrde vädret.
Åska rakt över scenen, spöregn som inte var av denna värld samt drivor av hagel halvvägs genom "Sommar och sol" ledde till att jag för första gången i mitt liv tvingades avbryta en spelning.
Surt, men när hela publiken redan flytt till högre mark så spelar det liksom ingen större roll.











Vi hade också med oss en mikrofon som ingen ville ta i ens med tång, av fullt förklarliga skäl. Den fick tjäna som allt från extraljusmick till fläktnoskon.














Veckan efter fick jag snällt klättra upp på scenen och sköta monitorljudet åt Electric Banana Band när de gästade Gamla kraftstationen i Deje. Ett riktigt roligt jobb men en har verkligen fullt upp när en istället för att ha koll på en mix (LR) nu skulle ha koll på 13 mixar samtidigt i en salig blandning av in ear-system och scen-wedgear. Men det gick bra det också, trots extra inhyrd utrustning som vägrade fungera, alla apor, zebror, flamingos och gud vet vad på scenen var nöjda.

Här tror jag vi tar och delar upp juli i två inlägg för det här börjar bli onödigt långt. På återseende, osv.


2016/09/20

Sommaren summerad 2

Vi vandrar vidare till Juni som inleddes med i runda slängar två tusen barn på en och samma scen när Sunne dansskola hade avslutningsuppvisning. Här låg utmaningen mer i ljussättningen än i ljudet. Eller ja, utmaningen var snarare att komma in i lokalen då nyckelkort tycks ha en förmåga att sluta fungera när en som mest behöver dem. Men som alla vet, lite våld löser det mesta.

Det som upptog större delen av Juni var folklustspelet Värmlänningarna. En tradition som är inne på sitt gud-vet-hur-många-år-i-raken:de år. Jag har för mig det är 51 år eller något i den stilen.

Om jag inte minns fel var det mitt 4:e år med Värmlänningarna och det är alltid en ny utmaning. Just som man känner att man han 100% koll på allt så är det slut för året och så utvecklas spelet på något nytt spännande sätt till nästa år.

Allen & Heath GLD-112
Bara det viktigaste

Mitt kära sommartorp


Att jobba med teater/musikal (som Värmlänningarna börjar likna) är oerhört roligt. Att få repetera tillsammans med en ensemble och tillsammans bygga upp en föreställning är en fantastisk kreativ process.
Ensemblen dessutom är proppfull av talangfulla skådespelare och musiker.
Årets nyförvärv, Lisa Miskovsky, var en ren fröjd att arbeta med. Och orkestern under ledning av Per Jorsäter är fantastiska. Skickliga musiker och sångare gör jobbet så fantastiskt mycket enklare.

Det är också spännande med trådlösa system. Hur mycket en än testar så kommer det ändå jävlas i skarpt läge och om en så har hundra system igång, och det är ett som jävlas, så kan en vara säker på att det är huvudrollens mygga.
Murphy är en pålitlig skitstövel.


2016/09/17

Sommaren summerad, 1

En liten tillbakablick på vad sommaren har bestått av.
Som alla vet börjar sommaren i maj, det är sedan länge bestämt av de som vet bättre. Och det är också då som ljudsommaren på allvar drar igång.

Maj bjöd på en hel del intressanta jobb, bland annat våryra (låt inte namnet lura er, det är sommar i Maj!) i Torsby med bland andra Ace Wilder och Amy Diamond där jag främst lärde mig att aktiva monitorer som har små disktreta knappar för gain kan vara ena lömska jävlar när de måste flyttas på en scen.
Vips så var en monitor, som fungerat felfritt hela dagen, tyst vilket ledde till massa skittråkigt felsökande tills en hittar felet och en tvingas ifrågasätta sin egen intelligens.


2016/09/13

Världens viktigaste blogg!

Så vart börjar en? Vad är det här för blogg, och varför?

Jag har i ett par år använt #livetsomljudtekniker för att samla minnen och reflektioner från mitt yrkesliv, främst på Instagram. Och det kommer fortsätta på precis samma sätt, jag vet att folk sitter uppe hela nätterna i spänd väntan på nästa bild.
Men ibland kan det vara trevligt (mest för mitt eget ego) att kunna gå lite djupare i minnen, reflektioner och erfarenheter.

Jag antar att om man råkat hitta den här bloggen har en redan rätt bra koll på vem jag är, om inte så är den mest relevanta informationen att jag arbetat med ljud-, scen- och ljus-teknik sen 2003. Ungefär. Vem minns ens så långt tillbaka i tiden?

Jag jobbar främst (så gott som uteslutande) för ett företag som heter INKA Musik som utgår från Värmlands mittpunkt Munkfors.

Just nu trimmar jag mest in bloggens utseende.