2017/07/31

Våryra, eller, Torsby del 1

Våryran i Torsby, med bland andra Dolly Style och Lisa Ajax, utspelade sig den sista helgen av maj och kan med ett ord sammanfattas som "Varmt". 
Men lite mer utvecklat så var det en klassisk och trevlig stadsfest med gott om folk. Det var också premiär för Torsby kommuns nyinköpta scen. 
Riktigt kul att en kommun vågar satsa på en mobil scen.



Jag lyckades också få till ett klassiskt nybörjarmisstag. Dolly Style skulle ha In-Ear-monitorer* och det hade jag förstås kopplat efter alla konstens regler. Men sen under soundcheck så gjorde inte monitorerna riktigt som jag ville. En av tjejerna ville ha mer sång och oavsett hur mycket jag höjde så tyckte hon inte det blev bättre. Varningsklockor fulla luften såklart, en är alltid på lite extra spänn när en jobbar med In-Ear eftersom högtalarna verkligen spelar rakt i trumhinnorna på artisterna. Det vore ju ganska tråkigt att orsaka hörselskador.

Precis när jag känner att det är något som inte är som det ska säger en av de andra tjejerna på scenen att jag gärna får sänka sången i hennes öron för där var det riktigt högt. 
Ah...

Någonstans var det en liten sketen kabel som inte gick dit den skulle och när jag trodde jag höjde för ena artisten så höjde jag för en annan.
Eftersom det var In-Ears jag jobbade med så borde jag förstås ha satt på mig egna hörlurar och lyssnat på den mixen jag jobbade med men eftersom det "bara" var tre mikrofoner och bakgrundsmusik så tänkte jag att det skulle gå bra att bara lyssna på artisternas vilja. 
Lesson learned.

* Vadå In-Ear? Ja alltså, det är vad det låter som egentligen. Istället för vanliga högtalare på golvet så har artisterna öronsnäckor där de kan höra sig själva.

2017/07/25

Välkommen till mitt kontor, eller, filmtajm igen!

Det har varit fullt upp i sommar, det plus en mugg kaffe i datorn (nej det var inte jag) har gjort att det inte blivit mycket nytt här.
Får väl göra något stil med förra året och leverera sommaren i tillbakablickar.

Nu iaf tänkte jag köra filmvisning igen. Den här är ett arbetsplatsbesök under "Alla tiders rullande visfestival". Klippet är från de tre första låtarna av môra-Pers spelning.
Eftersom mikrofonerna inte pekar mot scenen låter det lite muppigt, vill ni ha en bättre ljudupplevelse och dessutom se artisterna kan jag rekommendera "TheHofffa" på youtube som satt bra till och filmade hela klabbet. Jag länkar till hans klipp längst ner i det här inlägget.

Jag försöker skriva ihop en tidkodad lista här under igen med vad som händer och sker i klippet.

Bordet för dagen är ett Allen & Heath dLive S3000 med en DM48 Mixrack på scenen.



0.08 Laddar in rätt sparade scen

0.19 Talar om för bandet att jag slår på sångmickarna, så de inte ska råka säga något de inte vill att folk ska höra.

0.31 Mute av på instrumenten vartefter de kopplas in

0.56 Jag har kanalerna uppdelade i tre lager på bordet som jag växlar mellan under spelningen. Lager ett är trummor, lager två övriga instrument och lager tre är sång och effekter (här spenderar jag normalt mest tid)

1.07 Kollar så att alla sångmickar ligger i monitorerna som de ska

1.59 Pärra ska precis börja prata så jag hoppar till sångmickarna för att kunna justera volymen om det skulle behövas

2.06 Fioler på och tumme upp till Lena att hon hörs som hon ska.

2.34 Byter till "Processing-skärmen" så jag ser hur varje mikrofon jag väljer beter sig. Det jag tittar mest på är kompressorn så den inte jobbar hela tiden*

2.55 Slutpratat. Nu blir det sång och då slår jag på reverbet

3.02 Magnus gitarr kändes pannad lite väl långt till höger så jag vred in den lite mot mitten.

3.04 Petar upp hela huvudvolymen en smula

3.22 Pärras sång upp lite

3.25 Hade skurit bort lite låga mellanfrekvenser på Pärras sång. Lite väl mycket så jag la tillbaka lite.

3.31 Tappar in låtens tempo i delayet

3.41 Lägger en gnutta delay på sången

3.50 Ändrar panoreringen lite på Pärras gitarr

3.57 Sänker volymen på bastrumman lite

4.04 Backar Pärras sång lite

4.15 Lite mer delay på refrängen

4.25 Jag vet att det kommer fioler i mellanspelet så jag hoppar till det lagret för att snabbt kunna justera volymen om det behövs.

4.32 Det gör det inte, däremot panorerar jag dem lite

5.01 Jag har ett par extra högtalare som delaysystem** som ska täcka ett område under ett tak bredvid scenen där det annars kan vara svårt att höra tydligt. Eftersom jag inte kan höra de högtalarna där jag står och eftersom även de höjdes när jag höjde huvudvolymen blir jag paranoid att det är för högt dä och sänker dem lite. (jag går och kollar senare när jag tycker jag har tid)

5.49 Delay ner

5.56 Z flaxar bakom trummorna att han vill ha mer ackgitarr i sin monitor, fixar det.

6.48 Lyssnar på Pärra och Magnus gitarrer var för sig

7.08 Låten slut, bort med reverbet så Pärra kan prata utan att låta som en rymdapa.

7.16 Z flaxar igen, mer av andra gitarren

7.52 På med reverb igen

8.00 Justera lite panoreringar

8.08 Tappa in delaytempo

9.43 Maria sjunger för första gången ikväll så kollar så hennes volym ligger rätt

10.15 Konstaterar att vi har en pukdag*** igen

10.29 Z lyfter nästan från stolen. Nu är elgitarren för hög i hans monitor.

10.52 Får ok från Z att elgitarren är bra nu

11.25 I den här låten spelar Z jäkligt fräckt på pukorna så jag trycker på dem rejält och lägger osaligt mycket reverb på trummorna.

11.57 Skickar fiolerna till reverbet också

12.23 Inser att jag haft allt för kul med trummorna så jag har missat att Magnus bytt från elgitarr med mandolin.

12.30 Magnus ser sig tvingad att hämnas genom sin boostpedal och hans mandolin hörs plötsligt tydligt in till de centrala delarna av Karlstad.

14.01 Så fort låten är slut är det till att snabbt återställa trumsetet så det låter som innan. Backar även reverbet på fiolerna

14.26 Dags för Z igen, mer mandolin nu.

Det räcker nog mer än väl för denna gång.
Orkade ni kolla så långt och hänga med här är jag imponerad.
Lite noter:

* Varför vill jag inte att kompressorn ska jobba hela tiden? Det här borde väl få ett eget inlägg någon gång. Men jag vill ha dynamik i ljudet, och om en ska förenkla brottsligt mycket så tar kompressorn bort dynamik. Jag vill att den ska hålla ihop all när t.ex. sångaren tar i mycket, men när hen sjunger normalt vill jag att kompressorn låter ljudet vara ifred.
Det där behöver så mycket mer förklarat, men det kommer längre fram.

** Delaysystem? En extra uppsättning högtalare som gör samma jobb som högtalarna vid scenen. Delay? Ja de är fördröjda i tid för att kompensera för att ljud inte färdas lika snabbt som elektriska signaler. Annars skulle en höra de högtalarna först, och sen skulle ljudet från scenen komma och allt skulle låta väldigt ohärligt.

*** Pukdag? Helt enkelt en dag där jag hittat rätt med alla rattar och knappat och Z har helt rätt knyck i handleden vilket gör att pukorna låter svinbra.

Andra frågor? Hör av dig. Skulle du vilja se någon annan video? Säg till!

TheHofffas klipp:
Amanda