2017/04/25

En dag på jobbet, eller, filmkväll!

Tänkte jag skulle försöka trycka in en video här från helgens äventyr. Det som förhoppningsvis kommer visas är mixningen av första låten (Black Widow Spider) från Top Cats spelning på O´Learys i Örnsköldsvik.
Tog just första låten eftersom det är då det mest akuta händer, om inte något skiter sig grovt under spelningen.

Bordet jag använder är ett Allen & Heath GLD-80

Jag debatterade en stund med mig själv hur jag på bästa sätt skulle förklara vad som händer i videon.
A) Undertexter i videon, B) Röstpålägg, C) Tidsangivelser med info här på bloggen.
Jag testar det sista nu så får vi se hur det blir.
Ni får gärna på något sätt tala om för mig om det fungerade bra eller om ni har någon bättre idé?

Sen har jag inte hittat riktigt rätt än med ljusinställningarna på kameran så det får ni leva med samt att det är värt att ha i åtanke att mikrofonerna i kameran är vänd bort från scenen så ljudet är inte direkt top notch.

Nåväl, då ser vi hur det här blir!



0:07 Mute av, Subgrupp för kompet

0:10 DJ:en på scenen kopplar om kablarna från sin DJmixer till min Stagebox så att det blir mitt ljud som går ut i PA:t

0:17 Mute av. Subgrupp sång

0:20 Eftersom jag inte ser vad DJ:en gör när han patchar om drar jag ner mastern helt innan jag slår av mute på Masterkanalen (LR). För att undvika att få någon smäll i PA:t om han inte är klar, så smyger jag upp volymen när jag ser att signalen från Intromusiken börjar komma in i bordet

0:40 Mute av. Subgrupp trummor. Jag brukar vänta med det här tills trummisen sitter på plats för att slippa diverse skrammel och andra ljud från scenen när bandet gör sig klara.

0:45 Mute av. Subgrupp DCA-grupp effekter.

1:43 Mina ständiga "kolla klockan på telefonen precis innan gig"-ticks

2:20 Bara kikar runt lite i bordet så att alla inställningar är där jag vill ha dem

2:23 Lägger upp Leadsång-micken i mixerfönstret så jag kan vara redo att göra justeringar. Det mest akuta i ett gig är att få sången att höras bra och hur mycket en än skruvar och sliter på soundcheck så kommer det låta annorlunda när lokalen är full av publik.

2:32 Slår på högpassfilter på kanalerna som intromusiken ligger på. Under konserten kommer det lite ljudeffekter på de kanalerna och då vill jag inte ha med massa basljud som grumlar till det för ståbasen.

2:43 Finljusterar nivåerna på elgitarrerna lite

2:56 Slår på delay på sångarens mick. Det här slår jag alltid av mellan låtarna annars låter det rätt muppigt när han bara pratar i micken.

2:59 Justerar volymen på delayet

3:11 Kollar volymen på andra gitarrmickar

3:19 Lyssnar på en mikrofon för att kolla att den låter som den ska

3:38 Går fram mot scenen för att höra hur ljudet är längre fram. Just på det här gigget står jag lite utanför ljudbilden så jag vill kolla hur det låter på fler ställen i lokalen.

3:54 Tyckte det behövdes lite mer pulver i sången

3:59 Vässar även till ljudet på sångmicken lite med EQ:n

4:06 Kollar nivåerna för trumsetet och höjer baskaggen lite

4:30 Justerar volymen på körmmickarna lite

4:51 Random fyllo knuffar till mixern, glad att jag inte hade fingret på mastervolymen just då

5:11 Kollar runt så allt ser bra ut

5:22 Höjer hela sångpaketet pyttelite


5:32 Låten är slut och jag stänger av sångarens delay så han kan säga hej till publiken utan att låta som ett rymdfån

Så, fungerade det här eller blev det fruktansvärt rörigt? Jag insåg att jag nog skulle behöva förklara flera av punkterna lite mer ingående, men en ska ju ha något att göra framöver också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar